Velkou výhodou tiskáren Canon a HP, které jsou postaveny na stejných vnitřních dílech, je, že mnoho závad lze vyřešit výměnou toneru. Z toho ale zároveň vyplývá, že je nutné v tiskárnách používat kvalitní tonery, jinak hrozí riziko, že se s těmito chybami budete potkávat pravidelně.
Zde je několik nejčastějších chyb souvisejících s tonerem, které se u tiskáren Canon a HP vyskytují.
Barevné laserové tiskárny se pro dosažení vysoké kvality tisku pravidelně kalibrují. Kalibrují se také po vložení nových tonerů, a právě tehdy se můžete setkat s chybovým hlášením.
Po vložení nového toneru do barevné tiskárny Canon se můžete setkat s chybou „Out-of-Register Colors Correction Error“, která také souvisí s nesprávně vykonanou kalibrací.
Chyby kalibrace většinou souvisejí s tonerovými kazetami, zejména pak s tonerovým práškem. Ze zkušeností víme, že levné čínské kompatibilní tonery mají s kalibrací problémy a tyto chyby se u nich opakují častěji.
Řešení problému spočívá v používání tonerů s kvalitním tonerovým práškem. To ale ještě nemusí znamenat přechod na originální tonery. Stačí zvolit kvalitnější tonery do tiskárny HP nebo tonery do tiskárny Canon.
Více se o barevných tonerech do tiskáren Canon a tonerech HP píšeme v samostatném článku:
I defekty v tisku jsou často spojeny s komponenty, které jsou součástí kazety. Takové chyby se nejčastěji projevují pruhy v tisku, pravidelnými šmouhami nebo opakujícími se tečkami po celé délce stránky.
Tyto závady mohou souviset s fyzickým poškozením optického válce, který je součástí toneru, nebo se může jednat o selhání jiných komponent uvnitř kazety.
Zatímco k fyzickému poškození optického válce může dojít i při neopatrné manipulaci, ostatní selhání jsou způsobené spíše nekvalitními součástkami. A znovu platí, že u levných neoriginálních tonerů je pravděpodobnost selhání mnohem vyšší. U kvalitnějších alternativních tonerů se tyto závady vyskytují v mnohem menší míře.
Poškození některého z dílů v toneru, které se již projevilo na kvalitě tisku nelze obvykle jednoduše odstranit. Je tak nutné vyměnit celý toner za nový.
Výrazné sypání tonerového prášku z kazety je znakem poškození a takovou kazetu byste ani neměli vkládat do tiskárny. Tonerový prášek by totiž mohl poškodit další součástky tiskárny.
Pokud se ale tonerový prášek z kazety nesype a kazeta je pouze zašpiněna, nemusí se jednat o problém. Zejména v případě renovovaných tonerů může jít o pozůstatek tonerového prášku, který se na přepravní pojistku nasype před testem kazety. V tomto případě stačí kazetu očistit suchým hadříkem.
Další možná závada se týká čipů, které na tonerové kazetě slouží ke komunikaci s tiskárnou. Chybová hlášení mohou být různá. Většina z nich ale upozorňuje na nekompatibilní toner nebo chybu konkrétního toneru.
Příkladem takové chyby je „10.000 Chyba paměti spotřebního materiálu“ (anglicky „10.0000 Supply memory error)“, která se většinou zobrazí ihned po vložení toneru do tiskárny HP. Ta se zobrazí, pokud čip na toneru zcela chybí (například vypadl při vkládání toneru do tiskárny), je vadný, nebo je mezi čipem a tiskárnou špatný kontakt. Na tuto chybu můžete narazit také při instalaci fotoválce.
První pomoc při řešení této chyby je tedy kontrola čipu na tonerové kazetě. V tiskárnách HP bývá častým problémem, oranžová krytka čipu. Tu je nutné před vložením toneru do tiskárny odstranit. Pokud tak neučiníte, může ovlivnit kontakt mezi čtečkou a samotným čipem a způsobit výše uvedené nebo i jiné chybové hlášení.
Pokud je chyba paměti spotřebního materiálu způsobena vadným čipem, stačí nainstalovat nový a toner (nebo válec) bude opět fungovat. I zde platí, že kvalitní alternativní tonery používají lepší čipy a tato hlášení se u nich vyskytují méně často.
Chyba paměti spotřebního materiálu se velmi často vyskytuje také u nejnovějších čipů na kompatibilních tonerech HP CF259X. V tomto případě se chyba na displeji zobrazí takto:
„Na označených kazetách je chyba paměti: 10.0000”.
Jde však pouze o dočasnou chybu, která se zobrazí při prvotní instalaci toneru do tiskárny. Po vypnutí a opětovném zapnutí tiskárny obvykle zmizí a můžete pokračovat v tisku. Pomoct může také vyjmutí toneru z tiskárny a jeho opětovná instalace.
U kvalitních tonerových kazet vás pak paradoxně může vylekat správa na stránce stavu spotřebního materiálu o tom, že používáte neznačkovou tonerovou kazetu. V tomto případě se ale nejedná o chybu.
Jde o výsledek dohody výrobců tiskáren a výrobců neoriginálních čipů, jejímž cílem je to, aby byly originální a neoriginální tonery jasně odlišené. Toto hlášení na stránce stavu spotřebního materiálu nijak neovlivňuje chod tiskárny a ta v tomto ohledu funguje stejně jako s originálními tonery.
Uvedené chyby a závady patří mezi ty, které se nejčastěji vyskytují v tiskárnách HP a Canon. Doporučujeme proto vybírat a v tiskárně používat kvalitnější neoriginální tonery u kterých se vyskytují podstatně méně často.
Do vyhledávacího pole níže stačí napsat model tiskárny. Do vyhledávacího pole níže jednoduše zadejte váš model tiskárny nebo jeho část (například pro vyhledání toneru do tiskárny HP LaserJet M110w, zadejte do vyhledávače M110w). Můžete také přímo zadat označení modelu toneru, který hledáte (například toner W1420A).
Nezapomeňte co nejpodrobněji popsat, jak se závada projevuje, jaký toner v tiskárně používáte a o jakou tiskárnu se jedná. Tyto informace nám pomohou při zjišťování příčiny problému.